Δευτέρα 24 Ιανουαρίου 2011

Η άρνηση πληρωμής από πολίτες έγινε τάση...


Μετά τα διόδια, κρούσματα και σε δάνεια, συγκοινωνίες, ΔΕΚΟ και νοσοκομεία Οταν το 1974 ο Ιταλός θεατρικός συγγραφέας Ντάριο Φο έγραψε το θεατρικό έργο «Δεν πληρώνω! Δεν πληρώνω!» δεν θα μπορούσε να φανταστεί ότι θα γινόταν ο εμπνευστής ενός κινήματος στην Ελλάδα του επόμενου αιώνα. Και όμως κίνηση πολιτών ενάντια στην πληρωμή διοδίων, εισιτηρίων των ΜΜΜ, λογαριασμών, δόσεων δανείων και καρτών, αλλά ακόμα και.... επαγγελματιών, όπως οι δικηγόροι, γιγαντώνεται το τελευταίο διάστημα μετατρεπόμενη σε ένα γενικευμένο και ηχηρό «όχι» σε όλες τις οικονομικές υποχρεώσεις. Οι πολλοί σταθμοί διοδίων, το υψηλό αντίτιμό τους σε συνδυασμό με την κατά το μάλλον ή ήττον κακή ποιότητα του οδικού δικτύου, έγιναν το «κόκκινο πανί» για πολλούς οδηγούς-κατοίκους επαρχιακών πόλεων, ώστε να «κηρύξουν» πριν από δύο χρόνια μια άτυπη επανάσταση ενάντια στα διόδια. Αρχικά, το κίνημα είχε τοπικό χαρακτήρα, αλλά συν τω χρόνω και βοηθούσης της οικονομικής κρίσης επεκτάθηκε. Παρά την εντύπωση ωστόσο ότι το φαινόμενο έχει πάρει ανησυχητικές διαστάσεις, τα επίσημα στοιχεία από το υπουργείο Υποδομών δείχνουν ότι ο καπνός δεν είναι αντίστοιχος της φωτιάς. Το μεγαλύτερο ποσοστό «αποχής» σημειώνεται στην Εθνική Οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης, από Μαλιακό έως Κλειδί, που φθάνει το 15% και από Μεταμόρφωση έως Σκάρφεια, που κυμαίνεται στο 6%-7%. Στην Πελοπόννησο η άρνηση είναι ακόμα χαμηλότερη - υπολογίζεται στο 0,5%-1% (στους άξονες Ελευσίνας-Πατρών και Κορίνθου-Μεγαλόπολης). Ωστόσο, οι ιθύνοντες του υπουργείου και των Κοινοπραξιών συζητούν το ενδεχόμενο ανακωχής με τους οδηγούς, αναζητώντας τρόπους εκτόνωσης της «βεντέτας». Ενα μικρό «δωράκι» περιμένει πολλούς επιβάτες αστικών συγκοινωνιών κατά την είσοδό τους σε λεωφορεία και συρμούς μετρό. Η ανταλλαγή εισιτηρίων μετατρέπεται σταδιακά σε κίνημα, του οποίου οπαδοί πληθαίνουν παράλληλα με την αυξανόμενη δυσαρέσκεια για την ανεπάρκεια των συγκοινωνιών. Πρόκειται, βέβαια, για μια παλιά πρακτική που επιβαρύνει τον «μεγάλο ασθενή», ΟΑΣΑ, ο οποίος καλείται να αντιμετωπίσει και το διογκούμενο πρόβλημα της λαθρεπιβίβασης. Η εισιτηριοδιαφυγή αγγίζει ακόμη και το 40%, όπως στην περίπτωση της ΕΘΕΛ, και σε αυτή προσμετρείται και η «ανταλλαγή» ακυρωμένων εισιτηρίων. Πριν από λίγες εβδομάδες, οι εργαζόμενοι στα ΜΜΜ προχώρησαν σε μια ιδιότυπη προσπάθεια προσέλκυσης του επιβατικού κοινού, καθώς εν μέσω απεργιακού «πυρετού» παρότρυναν όσους επιβιβάζονταν να μη «χτυπούν» εισιτήρια. Πριν λίγες ημέρες, μάλιστα, στους σταθμούς των ΗΣΑΠ σε Πετράλωνα και Καλλιθέα άγνωστοι τοποθέτησαν σιλικόνη στα ακυρωτικά μηχανήματα. Ετσι, η επιβίβαση στους συρμούς από τους εν λόγω σταθμούς έγινε και επισήμως «λαθραία».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου