Τετάρτη, 23 Φεβρουαρίου 2011

Τοποθέτηση για τη διάβρωση της ακτογραμμής του πρώην Δήμου Άσσου Λεχαίου στο Δημ. Συμβούλιο της 22ας Φεβρουαρίου 2011


Η παράκτια ζώνη έμπροσθεν του πρώην Δήμου Άσσου –Λεχαίου αντιμετωπίζει οξύτατο πρόβλημα διάβρωσης. Η διάβρωση έγινε έντονη κατά τα τελευταία χρόνια μετά την κατασκευή τοιχίου αντιστήριξης της παραλιακής οδού σε όλο το μήκος των χωριών Λέχαιο, Περιγιάλι, Άσσος.

Όπως είναι προφανές και δε χρειάζεται επιστημονική μελέτη για να παρατηρηθεί, με την πάροδο των ετών, απομακρύνθηκε το ίζημα της παραλίας και ο τοίχος υποσκάφθηκε πλήρως, με αποτέλεσμα οι πρώτες παραλιακές οικίες (ιδιαίτερα στο Δημοτικό Διαμέρισμα του Κάτω Άσσου) και η παραλιακή οδός να παρουσιάζουν βλάβες, αντίστοιχες των σεισμικών καταπονήσεων (ρωγμές κλπ) και η κατάσταση να είναι δραματικά επικίνδυνη.

Στην ακτογραμμή του Κάτω Άσσου νέος τοίχος αντιστήριξης κατασκευάζεται, ο οποίος αργά ή γρήγορα θα έχει την τύχη του προηγούμενου και όπως θα εξηγήσω εντείνει το πρόβλημα.

Προκειμένου να εντοπιστούν τα αίτια και να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα διαβρώσεως κάποιας ακτής με ορθολογικά κριτήρια, κρίνεται σκόπιμο να εξεταστεί το ιστορικό της εξέλιξής της. Αυτό γίνεται, γιατί η μεταβολή του εύρους της παραλίας είναι ένα σύνθετο φαινόμενο, το οποίο οφείλεται τόσο σε ανθρωπογενείς, όσο και σε φυσικούς παράγοντες.

Γενικά, από τη διερεύνηση της ακτομηχανικής συμπεριφοράς μιας παράκτιας ζώνης, προκύπτει από επιστημονικές μελέτες το συμπέρασμα, ότι η διάβρωση οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην έντονη κυματική δράση σε συνδυασμό με την κατασκευή έργων στο θαλάσσιο μέτωπο και δευτερευόντως στη μείωση της στερεοπαροχής των ποταμών.

Στο σημείο αυτό πρέπει να εξηγήσω πως στερεοπαροχή ορίζεται ως το μέγεθος που χρησιμοποιείται για τη μέτρηση της στερεομεταφοράς. Στερεοπαροχή ενός ποταμού είναι το βάρος των στερεών υλών που διέρχονται από τη διατομή του ποταμού στη μονάδα του χρόνου. Στο πρόβλημά μας, μόνον ένας ποταμός εκβάλει στην παράκτια γραμμή του Κ. Άσσου και αυτός με ιδία εκτίμηση έχει σταθερή στερεοπαροχή κατά τις εποχές του έτους, δηλαδή μεταφέρει σταθερή ποσότητα στερεών υλών κατά την εκβολή του. Συνεπώς, με βάση τα προηγούμενα εύκολα βγάζουμε το συμπέρασμα, πως η διάβρωση σε όλο το μήκος της παραλιακής γραμμής οφείλεται αποκλειστικά στην κυματική δραστηριότητα σε συνδυασμό με την κατασκευή λανθασμένων έργων στο θαλάσσιο μέτωπο.

Ο σχεδιασμός παράκτιων υδραυλικών έργων είναι η καταλληλότερη λύση και έχει διπλό σκοπό, αφενός την προστασία από την κυματική δράση και αφετέρου την αναστροφή του διαβρωτικού φαινομένου.

Είναι βέβαιο πως πρέπει να μας απασχολήσει έντονα αυτό το φαινόμενο και να βρούμε μία δραστική και μόνιμη λύση, ώστε να πάψει να μας ταλαιπωρεί στο μέλλον. Καθίσταται ανάγκη να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα και να γίνουν τα κατάλληλα έργα, ώστε να αντιμετωπιστεί έγκαιρα το ζήτημα.

Όσοι κατανοούν τη σπουδαιότητα του προβλήματος γνωρίζουν πως χρίζει φοβερής προσοχής, αφού τα προβλήματα του παραλιακού οδικού δικτύου και των παραλιακών οικιών θα οξυνθούν.

Θα ήθελα να αναφέρω το χαρακτηριστικό παράδειγμα του οικισμού Κορδιά στο νομό Μεσσηνίας. Οι κάτοικοι αντιμετώπιζαν παρόμοιο πρόβλημα με το δικό μας σε μικρότερη έκταση. Μελετήθηκε από μηχανικούς ένα σύνολο διατάξεων έργων. Από το σύνολο των διατάξεων επιλέχθηκε η βέλτιστη τόσο τεχνικά, όσο και λειτουργικά διάταξη. Η βέλτιστη διάταξη, προέβλεπε την κατασκευή δύο παράλληλων προς την ακτή κυματοθραυστών (ενός συνδεδεμένου και ενός αποσπασμένου από την ακτή). Μετά την κατασκευή των προτεινόμενων έργων η ακτή ανταποκρίθηκε πλήρως προς τα αναμενόμενα. Η εξέλιξη της ακτογραμμής παρακολουθείται μέχρι σήμερα επιβεβαιώνοντας τα αποτελέσματα του σχεδιασμού των προτεινόμενων έργων.

Κλείνοντας, θα ήθελα να ενημερωθεί το σώμα αν έχει ανατεθεί μελέτη σε ακτομηχανικό κι αν όχι, αν πρόκειται να ανατεθεί. Το ζήτημα είναι εξαιρετικής σπουδαιότητας για να αντιμετωπίζεται απλά με τοίχους αντιστήριξης.



Νίκος Κούτουλας
Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Κορινθίων
"Ο Δήμος Μπροστά"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου